Za jeřáby do Maďarska

hortobágy

Víkend v Maďarsku

Není žádným tajemstvím, že jsem nadšený ptáčkař, a tak jsem se vydala první říjnový víkend do maďarského Národního parku Hortobágy. Každoročně tudy táhnou jeřábi popelaví, kteří zde hledají potravu a nocují při své cestě na jih, a to je hlavní důvod mé cesty.

Hortobágy

V pátek jsem nám zabalila a v sobotu brzy ráno vyrážím. Já a můj deseti měsíční syn. Dorážíme kolem čtvrté hodiny odpoledne do malé obce jménem Hortobágy a já začínám hledat ubytování. Naštěstí to netrvalo dlouho a nacházím pro nás krásný apartmán. Jelikož se blíží západ slunce, vyrážíme rychle na jednu z mnoha pozorovatelen a za hlasitého zvuku troubení pozorujeme příletjeřábů na nocoviště. Je jich stovky, tisíce… Byla to nádherná podívaná, jak pro mě, tak i pro kluka, který je díky mému koníčku velmi vnímavý, co se fauny týče. Po pozorování se vracíme zpátky do města a zdržujeme se ještě v okolí tržnice a starého mostu než padne úplná tma.

jeřábi

Ráj pro ornitology

Druhý den ráno vyrážíme na okružní jízdu Národním parkem. Nejsme ranní ptáčata, takže jeřáby za východu slunce nestíháme, ale i tak jich je na polích dost. Objíždíme spoustu pozorovatelen.  Slunce má ještě na začátku října sílu, a tak se za pár hodin vracíme do města na oběd.

národní park

Po obědě se vydáváme do místní záchranné stanice, kde máme ptáky přímo na dosah ruky, a to doslova. Největší zážitek máme v obrovské voliéře, kde je i velká pozorovatelna. Sedí na ní orel mořský a se zájmem nás pozoruje, to se ale nedá říct o čápu bílém, který sedí metr od něj a má nás na háku.

orel mořský

Po chvilce orel odlétá a my stoupáme po schodech nahoru. Celá pozorovatelna je od ptačího trusu. Čáp zůstal a vůbec se nebojí, svým dlouhým zobákem si probírá peří na hrudi. Postupně se k němu dostávám na vzdálenost menší než půl metru a dělám nám selfíčka.

čáp bílý

Ze záchranné stanice si to ještě míříme na dětské hřiště. Do konce dne nám zbývá ještě pár hodin, a tak se znovu vydáváme za město na pozorování jeřábů. Po západu slunce to balíme a jedem do apartmánu. Je to naše poslední noc v tomhle úžasném prostředí. Návratnost zaručena. Ráno v deset odjíždíme z města. Z národního parku nás ještě doprovází na obloze pár jeřábů a my se vydáváme na dlouhou cestu domů.